Drodzy Czytelnicy!
Witam serdecznie na łamach kolejnego numeru „Asysty Dentystycznej”. W bieżącym wydaniu czasopisma prezentujemy wiele interesujących prac przydatnych w codziennej praktyce zarówno higienistkom, jak i asystentkom stomatologicznym, m.in. z zakresu ortodoncji, radiologii i protetyki.
Szczególnie zachęcam do lektury artykułów autorstwa Barbary Campinoti, Anny Ożarek, Wojciecha Krówczyńskiego i Magdaleny Szumskiej zebranych w dziale „Komunikacja interpersonalna”. W tym miejscu chciałabym w imieniu zespołu redakcyjnego podziękować za liczne gratulacje związane z organizacją I Konferencji Asysty Dentystycznej, która odbyła się we wrześniu w Katowicach. Dziękuję wykładowcom i partnerom merytorycznym: firmom Heraeus, GlaxoSmithKline Consumer Healthcare oraz Wojewódzkiej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej w Katowicach. Podczas Konferencji swoją premierę miał produkt Biblioteki ASD „Angielski w gabinecie. Praktyczne lekcje języka angielskiego dla zespołów stomatologicznych”.
Gorąco zachęcam do zapoznania się z publikacją. Zachęcam również do lektury relacji z konferencji dla personelu średniego mających miejsce na Śląsku i tegorocznej wystawy CEDE w Poznaniu. Mam nadzieję, że publikacje zamieszczone w „Asyście Dentystycznej” okażą się dla Państwa satysfakcjonujące.
Życzę przyjemnej lektury
redaktor naczelna
Anna Olszewska-Adamowicz
O diagnozowaniu i leczeniu ortodontycznym z dyplomowanymi higienistkami stomatologicznymi Joanną Walasek, Katarzyną Połanecką, Patrycją Dudałą oraz asystentkami Barbarą Sapigórską i Anną Wołowicz z Centrum Ortodoncji i Implantologii ODENT rozmawiała Anna Olszewska-Adamowicz.
Każdy pacjent leczony implantologicznie powinien mieć świadomość, że należy ściśle stosować się do zaleceń lekarza prowadzącego dotyczących higieny i wizyt kontrolnych.
W poprzednich artykułach przedstawiona została problematyka rozwoju narządu żucia pod kątem najkorzystniejszych warunków tegoż rozwoju oraz procedur leczenia ortodontycznego.
Lęk jest biologicznie potrzebny tak samo jak ból, lecz gdy jest zbyt intensywny, działa destrukcyjnie i hamuje rozwój naszej osobowości. Wywołują go zagrożenia wewnętrzne i zewnętrzne, a każdy człowiek przeżywa go w inny sposób.
Zespół Downa należy do najczęstszych chorób o podłożu genetycznym. Artykuł przedstawia sposoby postępowania z pacjentem z zespołem Downa w gabinecie stomatologicznym.
Zachowanie protezy w czystości oraz właściwej higienie jest bardzo ważne dla estetyki i zdrowia pacjenta. Artykuł podpowiada, jak dbać o protezy, żeby uniknąć ich uszkodzenia.
Zdjęcia rentgenowskie, zarówno u dzieci, jak i dorosłych, należy wykonywać, ograniczając liczbę projekcji, czas ekspozycji oraz rozmiary wiązki promieniowania jonizującego padającej na ciało pacjenta do wartości niezbędnych dla uzyskania żądanej informacji diagnostycznej.
Krwotok (łac. haemorrhagia) to gwałtowna utrata krwi poza światło naczyń krwionośnych na skutek choroby (np. gorączki krwotocznej) lub urazu. Znaczna utrata krwi może bardzo szybko prowadzić do wstrząsu, a w skrajnych przypadkach (> 50% objętości krwi) do wystąpienia nagłego zatrzymania krążenia.
Pierwsze doniesienia na temat używania włókien szklanych w stomatologii pochodzą z lat 70. ubiegłego wieku.
Gabinet stomatologiczny jest gabinetem zabiegowym, który stwarza stałe i znaczące ryzyko zakażeń.
Jakie przepisy prawne określają wymogi reklamy w gabinecie stomatologicznym? Czy istnieją produkty, których reklama w gabinecie stomatologicznym jest zakazana?
Trudni pacjenci pojawiają się od początku istnienia zawodu stomatologa wykonywanego w sposób zorganizowany i bywają poważnym utrudnieniem organizacyjnym zarówno dla lekarzy, jak i dla personelu pomocniczego.
Stres wyzwala się, gdy umysł i ciało reagują na jakąś realną lub wymyśloną sytuację. Problem radzenia sobie ze stresem ma większy związek z umysłem (z tym, co postrzegasz i jakie nadajesz temu znaczenie).
Nie rób drugiemu co tobie niemiłe. Zapewne znasz taką zasadę, która skutecznie działa w stosunku do znajomych i przyjaciół.
Codzienna komunikacja w gabinecie to także sposób i styl, z jakim prezentujemy nasze podejście do nieplanowych gości, a przedstawiciele handlowi z pewnością do takich należą.